Scheenpijn (Shin-splint) ontstaat door beschadiging van de spieren die langs het scheenbeen lopen.
Meestal is de oorzaak langdurige, herhaalde belasting van het onderbeen. Twee groepen spieren in het scheenbeen zijn hiervoor gevoelig. Waar het pijn doet is afhankelijk van de aangetaste spiergroep.

Bij anterolaterale scheenpijn zijn de spieren aan de voorkant en buitenkant van het scheenbeen betrokken. Eerst voelt men alleen pijn direct nadat de hiel de grond raakt tijdens bijvoorbeeld hardlopen, wandelen, skiën of dergelijk soort beweging. Als men doorgaat met belasten, blijft de pijn gedurende de gehele belasting aanwezig en de pijn wordt uiteindelijk constant.

Bij posteromediale scheenpijn zijn de spieren aan de achterkant en de binnenkant van het scheenbeen betrokken. Dit type scheenpijn wordt veroorzaakt door hardlopen op hol of bol liggende paden of wegen. Het kan worden verergerd door de voeten overmatig naar binnen te laten kantelen of door het dragen van schoenen die dit niet voldoende voorkomen. Deze pijn begint gewoonlijk langs de binnenkant van het onderbeen, ongeveer 2 tot 20 cm boven de enkel. Als men blijft belasten verplaatst de pijn zich naar voren, naar de binnenkant van de enkel en kan zich naar boven uitbreiden tot 5 à 10 cm onder de knie.

Elektromagnetische energie, microstroom en Moringa kan de productie van ontstekingsstoffen stoppen. Het helpt goed tegen de pijn en tegen de ontsteking van de spieren. Dankzij deze positieve werking kan de scheenpijn tot stilstand worden gebracht.