Een tenniselleboog is een van de tienduizenden sportblessures die ieder jaar voorkomen. Door overbelasting worden bepaalde spiergroepen aangetast.

Bij de backhand tenniselleboog zijn de pezen beschadigd die de pols strekken. Deze beschadiging veroorzaakt pijn aan de handrugzijde van de onderarm. Het eerste symptoom is pijn tijdens een backhandslag of een vergelijkbare, herhaalde beweging. Het dragen van een koffer, een aandraaien van een schroef of het opentrekken van een klemmende deur. De pijn wordt gevoeld aan de kant van de duim langs de buitenachterkant van de elleboog en onderarm als de arm langs het lichaam hangt met de duim van het lichaam af. Wanneer men toch blijft belasten, kan de pijn zich uitbreiden van de elleboog naar de pols en kan zelfs in rusttoestand pijn worden gevoeld.

Bij een forehand tenniselleboog is een beschadiging aan de pezen die het buigen van de pols in de richting van de handpalm mogelijk maken. De beschadiging veroorzaakt pijn aan de handpalmzijde van de onderarm tussen de elleboog en de pols. De pijn is voelbaar aan de handpalmzijde van de elleboog en onderarm aan de kant van de pink, terwijl de pols tegen weerstand in de richting van de handpalm wordt gebogen of wanneer men in een harde rubber bal knijpt. Wanneer men ondanks de pijn toch blijft sporten, kunnen de pezen van het bot losscheuren, waardoor bloedingen ontstaan.

Microstroom brengt de blessure tot rust. Het helpt goed tegen de pijn en ruimt zieke cellen op.