Ziekte van Bechterew: Spondylitis Ankylopoetica is een ontsteking van de wervelkolom en de grote gewrichten, waardoor stijfheid en pijn kan ontstaan. Deze aandoening komt driemaal zo vaak voor bij mannen als bij vrouwen, veelal op een leeftijd van 20 tot 40 jaar. De oorzaak is onbekend, maar de aandoening komt meestal familiair voor, wat er op duidt dat erfelijkheid een rol speelt. De aandoening komt 10 tot 20 maal zo vaak voor bij mensen van wie de ouders of broers of zussen eraan lijden.

Symptomen zijn lichte tot matige opflakkeringen van de ontsteking worden gewoonlijk afgewisseld met perioden waarin zich bijna geen symptomen voordoen. Het meest algemeen voorkomende symptoom is rugpijn, die per aanval en per persoon in intensiteit varieert. De pijn is ’s nachts en ’s morgens vaak erger. Ochtendstijfheid komt ook zeer vaak voor, maar deze neemt door activiteit af. Pijn in de onderrug en de daarmee gepaard gaande spierkrampen kunnen vaak worden verlicht door voorover te buigen. Dit kan bij patiënten tot een blijvende voorovergebogen houding leiden. Bij anderen wordt de wervelkolom opvallend recht en stijf.

De behandeling bestaat uit stimulering van de wervelkolom door gebruik te maken van een unieke vorm van microstroom. Er treedt dan een verbeterde cel communicatie op waardoor de wervelkolom wordt gestimuleerd tot herstel en regeneratie.

Een behandeling duurt 45 minuten en men heeft afhankelijk van de ernst van de aandoening meerdere behandelingen nodig. Na de behandeling heeft men minder pijn en men hersteld sneller.