Alvleesklierontsteking wordt ook wel pancreatitis genoemd

De alvleesklier is een bladvorming orgaan met een lengte van ongeveer 12 cm.
De alvleesklier heeft drie hoofdfuncties: afgifte van vocht met verteringsenzymen naar de twaalfvingerige darm, afgifte aan het bloed van de hormonen insuline en glucagon, die helpen om de bloedglucosespiegel te reguleren, en afgifte naar de twaalfvingerige darm van grote hoeveelheden natriumbicarbonaat welke nodig is om het zuur uit de maag te neutraliseren.

Ontsteking van de alvleesklier kan worden veroorzaakt door galstenen, alcohol, verschillende geneesmiddelen, sommige virusinfecties en verteringsenzymen. Alvleesklierontsteking, pancreatitis komt meestal snel opzetten en verdwijnt meestal weer spoedig (acute pancreatitis). In sommige gevallen houdt de ontsteking echter aan en wordt de alvleesklierfunctie aangetast (chronische pancreatitis).

Symptomen alvleesklieronsteking
Meestal last van ernstige pijn midden in de buik, onder het borstbeen. De pijn straalt vaak uit naar de rug. Wanneer galstenen de oorzaak zijn begint de pijn meestal plotseling en is deze binnen enkele minuten maximaal. De pijn blijft daarna ernstig, heeft de neiging naar andere plaatsen ui te stralen en kan dagen aanhouden.
Hoesten, krachtige bewegingen en diepe ademhaling kunnen de pijn verergeren, terwijl rechtop zitten en voorover bukken enige verlichting kan geven.
Meestal ook vaak misselijk, braken of kokhalzen.

De behandeling:

De behandeling bestaat uit stimulering van de alvleesklier door gebruik te maken van een unieke vorm van microstroom. Er treedt dan een verbeterde cel communicatie op waardoor de alvleesklier wordt gestimuleerd tot herstel en regeneratie.