Blaasontsteking (Cystitis) is een veelvoorkomende aandoening bij vrouwen, vooral tijdens de vruchtbare jaren. Sommige vrouwen hebben blaasontstekingen die telkens weer terugkomen. Dit heeft een aantal oorzaken: de korte lengte van de plasbuis en het feit dat de urethra vlak bij twee bacterierijke gebieden, de anus en de vagina, ligt. Ook geslachtsgemeenschap kan aan blaasontsteking bijdragen omdat de plasbuis door de bewegingen hierbij licht beschadigd kan raken en bacteriën vaak tot de blaas opstijgen. Vooral zwangere vrouwen krijgen gemakkelijk blaasontsteking doordat de zwangerschap zelf ervoor kan zorgen dat de blaas niet goed kan worden geleegd.

Blaasontsteking komt bij mannen minder vaak voor. Bij mannen begint blaasontsteking meestal met een infectie van de plasbuis die zich naar de prostaat en vervolgens naar de blaas verplaatst. De meest voorkomende oorzaak van een recidiverende (terugkerende) blaasontsteking bij mannen is een aanhoudende bacteriële infectie van de prostaat. Hoewel door antibiotica de bacteriën snel uit de urine in de blaas verdwijnen, kunnen de meeste antibiotica niet diep genoeg in de prostaat doordringen om de infectie daar te genezen. Nadat de behandeling met deze middelen is beëindigd, kunnen de in de prostaat achtergebleven bacteriën de blaas daarom opnieuw infecteren. Blaasontsteking kan ook worden veroorzaakt door een katheter of door een operatie-instrument waarmee bacteriën in de blaas worden gebracht.

Als de urinestroom gedeeltelijk door een niersteen of een vergrote prostaat wordt geblokkeerd, kan geïnfecteerde urine niet passeren en neemt het aantal bacteriën toe. Daardoor ontstaat er een grotere kans op infectie boven de afsluiting.

Soms kan de blaas ontstoken raken zonder dat er een infectie is (interstitiële blaasontsteking).

Blaasontsteking veroorzaakt meestal een frequente, hevige aandrang tot urineren en een brandend of pijnlijk gevoel tijdens het urineren. Door de hevige aandrang kan onwillekeurig verlies van urine ontstaan, vooral bij ouderen. Koorts komt zelden voor. De pijn treedt meestal op boven het schaambeen en vaak ook onder in de rug. Regelmatige urinelozing tijdens de nacht is ook een symptoom. De urine is vaak troebel en bevat bij ongeveer 30% van de patiënten zichtbaar bloed.

Patiënten die vaak een blaasontsteking hebben, moeten soms langdurig een lage dosering antibiotica gebruiken. Veel drinken kan blaasontsteking helpen voorkomen. Met de urine worden dan veel bacteriën uit de blaas weggespoeld, waarna het natuurlijke afweersysteem van het lichaam de rest verwijdert. Mocht je geen antibiotica willen dan kun je gebruik maken van een unieke vorm van microstroom. We stimuleren de blaas dan en er treedt dan een verbeterde cel communicatie op waardoor de blaas worden gestimuleerd tot herstel en regeneratie. Ook is het raadzaam om MMS te gebruiken. Een behandeling duurt 45 minuten en men heeft afhankelijk van de ernst meerdere behandelingen nodig. Thuisbehandeling en huur apparatuur is mogelijk. Zwangere vrouwen mag ik niet behandelen met microstroom.