Diarree is een toename in volume, waterigheid of frequentie van de stoelgang.

De frequentie van de ontlasting op zichzelf is niet kenmerkend voor diarree. Sommige mensen hebben normaal drie tot vijf keer per dag ontlasting. Mensen die grote hoeveelheden plantaardige vezels eten, kunnen meer dan een pond ontlasting per dag produceren, maar de ontlasting is dan stevig en niet waterig. Diarree treedt op wanneer er onvoldoende water uit de ontlasting wordt verwijderd, waardoor deze een losse en slechte structuur heeft. Diarree gaat vaak gepaard met gasvorming, kramp, aandrang tot ontlasting, misselijkheid en overgeven.

Oorzaken

Diarree kan veel oorzaken hebben, waaronder gebruik van geneesmiddelen, infectie met virussen, bacteriën of parasieten, bepaalde voedselbestanddelen, stress, chemische stoffen, tumoren, chronische aandoeningen als prikkelbaredarmsyndroom en chronische darmontsteking en stress. Ook malabsorptiesyndromen, waarbij voedsel niet normaal kan worden verteerd, kunnen tot diarree leiden.

Symptomen en complicaties

Diarree wordt door frequente losse ontlasting gekenmerkt. De consistentie van de ontlasting kan uiteenlopen van zacht en brijachtig tot uitgesproken waterig. De kleur kan variëren van bruin tot doorzichtig. Zwarte ontlasting kan wijzen op bloedingen in het spijsverteringskanaal, hoewel sommige geneesmiddelen tegen diarree de ontlasting ook zwart verkleuren. Wanneer de zwarte kleur door bloed wordt veroorzaakt, is de ontlasting meestal teerachtig en stinkt ze.

Voor en tijdens de stoelgang kunnen krampen optreden en soms worden grote hoeveelheden gas met de ontlasting uitgescheiden. Sommige mensen hebben last van misselijkheid, vooral als de diarree door een infectieus organisme of een toxische stof wordt veroorzaakt.

Diarree kan leiden tot uitdroging en verlies van elektrisch geladen deeltjes uit het bloed, zoals natrium, kalium, magnesium en chloride. Als grote hoeveelheden water en elektrolyten verloren gaan, kan de bloeddruk zo sterk dalen dat iemand flauwvalt en dat er hartritmestoornissen of andere ernstige aandoeningen ontstaan. Het grootste risico lopen zeer jonge kinderen, ouderen, gehandicapten en mensen met zeer ernstige diarree.

De behandeling, alleen bij u thuis, bestaat uit stimulering van het lichaam door gebruik te maken van een unieke vorm van microstroom. Er treedt dan een verbeterde cel communicatie op waardoor het lichaam wordt gestimuleerd tot herstel en regeneratie.

Huur apparatuur is mogelijk.