Sclerodermie (systemische sclerose) is een chronische ziekte die wordt gekenmerkt door degeneratieve veranderingen en littekenvorming van de huid, de gewrichten en de inwendige organen en door afwijkingen aan kleine bloedvaten (het vernauwen en verdwijnen of juist verwijden hiervan).
De oorzaak is niet bekend. De aandoening komt vier keer vaker voor bij vrouwen dan bij mannen en zelden bij kinderen. Sclerodermie kan optreden als onderdeel van een gemengde bindweefselaandoening. Sommige mensen met een gemengde bindweefselaandoening ontwikkelen ernstige sclerodermie.
De eerste symptomen van sclerodermie zijn meestal het zwellen, daarna dikker en strakker worden van de huid van de vingertoppen. Het Raynaud-fenomeen komt ook vaak voor. Hierbij worden de vingers plotseling zeer bleek en beginnen te tintelen of ze worden dof en pijnlijk als reactie op kou of emotionele verwarring. Kenmerkend is dat de vingers blauw worden wanneer de warmte er in terugkeert. Brandend maagzuur, moeilijkheden bij slikken en kortademigheid zijn soms de eerste symptomen van sclerodermie. Vaak gaan de eerste symptomen vergezeld van pijn in verscheidene gewrichten. Soms ontwikkeld zich polymyositis, die met spierpijn en zwakte gepaard gaan.

De behandeling bestaat uit het behandelen van de aangedane huid door gebruik te maken van een unieke vorm van microstroom. Er treedt dan een verbeterde cel communicatie op waardoor de huid wordt gestimuleerd tot herstel en regeneratie.